Documente Învățământ Liceu Știri generale

BACĂU | Colegiul „Karpen”, școală-pilot de mass-media

Colegiul „N. V. Karpen” Bacău a fost selectat pentru a funcționa cu statut de unitate-pilot în domeniul educației media (școală-pilot-media), în urma unei competiții naționale derulate în rândul unităților de învățământ liceal. Statutul se aplică începând cu semestrul al II-lea al anului școlar 2020-2021, în cadrul „Programului de educație media”, dezvoltat de Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu Fundația Centrul pentru Jurnalism Independent.

Durata intervenției educaționale este de 3 ani, acoperind perioada 2021-2023. Obiectivul principal este formarea cadrelor didactice și a elevilor prin dezvoltarea unor abilități de viață din domeniul educației media (media literacy). La nivel național, au fost selectate 100 de unități de învățământ (lista completă se poate consulta aici). În județul Bacău, Colegiul „N. V. Karpen” este singurul liceu care a primit aprobarea derulării unui proiect atât de complex.

„Programul de educație media” le aduce elevilor și profesorilor Colegiului „N. V. Karpen” numeroase oportunități, dintre care, cele mai importante sunt:
– democratizarea participării beneficiarilor la instrumente media și la platforme de învățare de tip e-learning și crearea, astfel, a unei conștiințe că aparțin comunității „satului global” și comunității media a Colegiului „N. V. Karpen” Bacău;
– dezvoltarea spiritului critic;
– nevoia înţelegerii obiective a ştirilor difuzate pe diferite canale media: fake news versus real news.

Alte obiective sunt:
– implicarea profundă a elevilor în procesul educativ ilustrând grafic interacțiunile complexe dintre oameni și evenimente;
– cunoașterea distincţiei pe care o face Marshall McLuhan dintre mijloacele de comunicare calde şi cele reci. Mijloacele de comunicare calde îţi acaparează un singur simţ şi nu îţi lasă spaţiu pentru a interacţiona, având o putere hipnotică (o conferinţă, un film, o fotografie high-definition, etc.). Mijloacele de comunicare reci îţi acaparează mai multe simţuri, dar te asaltează în mod fragmentar, solicitându-ţi să colaborezi pentru a adăuga, a te conecta, a elabora ceea ce recepţionezi (o dezbatere sau o emisiune de seară la televizor, o bandă desenată ce înfăţişează realitatea în trăsături schematice).

Echipa managerială și profesorii liceului conștientizează nevoia adaptării la noul elev, la noua eră didactică și la noile modalități de a fi ale lumii educaționale contemporane, văzute prin lupa educației media. Programul de educație media vizează, de fapt, înțelegerea noilor reguli și legi după care funcționează acum școala, fără a anula, totuși, rădăcinile puternice ale educației românești tradiționale de calitate. Elevii trebuie să vadă, să audă, să înţeleagă şi să emită judecăţi de valoare despre noile realităţi construite. Intervenţia semiologică trebuie să se concretizeze, în proiectul nostru, într-o serie de intervenţii făcute nu acolo de unde pleacă mesajul, ci acolo unde ajunge, făcându-i pe receptorii săi să-l comenteze, să-l critice, nu să-l primească în mod pasiv.” – prof. Simona Șova, directorul adjunct al Colegiului „N. V. Karpen”

Related Posts

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *