Social Știri generale

Aproape 5 milioane de români au învățat cum să reducă risipa alimentară

Datele preliminare ale campaniei ,,Respect mâncării!”, derulată de InfoCons, arată că aproximativ 5 milioane de români au fost interesați și au învățat cum să reducă risipa alimentară. Rezultatele arată că în ultimul an, marcat de pandemia de coronavirus, numărul persoanelor interesate de fenomenul risipei alimentare s-a dublat.

,,Creșterea numărului de persoane interesate de tema risipei alimentare în al treilea an de campanie este o dovată clară a eficienței și succesului acțiunilor noastre. InfoCons luptă continuu, de 10 ani, pentru promovarea reducerii risipei alimentare, atât prin conștientizarea și educarea cetățenilor în calitate de consumatori, dar și a agenților economici, pentru ca întreg lanțul de la producție până pe masa consumatorului să poată fi monitorizat printr-o trasabilitate care, pe lângă calitatea produselor să aducă și o reducere semnificativă a risipei agroalimentare.”, a declarat Sorin Mierlea – președintele InfoCons.

Redăm mai jos comunicatul de presă al InfoCons:

În plină pandemie globală, românii sunt tot mai interesați de reducerea risipei alimentare. Cel puțin așa arată rezultatele interimare ale campaniei ”Respect mâncării!”, derulată de InfoCons, împreună cu alte 6 organizații din Lituania, Bulgaria, Letonia, Estonia, Croația și Bangladesh în cadrul proiectului co-finanțat de Uniunea Europeană ”Global learning approach on food waste in non-formal education” (Abordarea globală privind risipa alimentară prin educație non-formală).

Campania, lansată în 2018, și-a propus creșterea gradului de educare și informare a consumatorilor cu privire la interconexiunile determinate de risipa alimentară, sensibilizarea grupurilor țintă asupra interdependenței globale și a problemelor de mediu și dezvoltare socială, precum și promovarea posibilităților de evitare a crearii de deșeuri alimentare prin prezentarea de modele de consum ce pot fi modificate la nivelul gospodăriilor contribuind, la rândul lor, la reducerea impactului asupra mediului și a impactului social la nivel global.

În total, aproape 5 milioane de români au învățat ce acțiuni pot întreprinde pentru a reduce risipa alimentară, ca urmare a campaniei ”Respect mâncării!”, derulate preponderent online, pe canalele de social media, Facebook, Instagram, YouTube. Mai mult, rezultatele înregistrate arată o dublare a numărului de persoane interesate de risipa alimentară și combaterea acesteia în ultimul an, adică în perioada pandemiei.

,,Creșterea numărului de persoane interesate de tema risipei alimentare în al treilea an de campanie este o dovată clară a eficienței și succesului acțiunilor noastre. InfoCons luptă continuu, de 10 ani, pentru promovarea reducerii risipei alimentare, atât prin conștientizarea și educarea cetățenilor în calitate de consumatori, dar și a agenților economici, pentru ca întreg lanțul de la producție până pe masa consumatorului să poată fi monitorizat printr-o trasabilitate care, pe lângă calitatea produselor să aducă și o reducere semnificativă a risipei agroalimentare”, a declarat Sorin Mierlea – Președinte InfoCons.

Anul trecut, pe 29 septembrie, de Ziua Internațională de conștientizare asupra risipei și pierderilor de alimente, InfoCons a lansat și numărul scurt de telefon 0219615, număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele, pentru informarea consumatorilor, dar și pentru înregistrarea sesizărilor, în domeniul risipei și pierderilor alimentare.

Campania ,,Respect mâncării!” s-a dovedit utilă consumatorilor români, mai ales în perioada de început a pandemiei, când frica de un eventual risc de a rămâne fără resurse alimentare i-a făcut pe români, ca de altfel pe mulți cetățeni ai altor țări, să își facă provizii în exces, fără un plan real.

Risipa și pierderile alimentare au nu doar un impact negativ asupra mediului, dar contribuie și la pierdere semnificativă a calității vieții. Pierderea și risipa alimentară se traduc, de fapt, în costuri directe pentru consumatori, de multe ori costuri foarte mari și nejustificate.

Criza provocată de noul coronavirus a demonstrat cât de vulnerabili suntem cu toții și cât de important este să restabilim echilibrul între activitatea umană și natură. Devine tot mai evidentă necesitatea asigurării unui echilibru mai bun între natură, sistemele alimentare și biodiversitate, pentru a proteja sănătatea și bunăstarea populației și, în același timp, pentru a spori competitivitatea și reziliența Uniunii Europene.

Potrivit estimărilor Comisiei Europene, aproximativ o treime din produsele alimentare destinate consumului uman la nivel mondial sunt irosite, ceea ce generează costuri economice și ecologice semnificative. Doar în Europa, 89 de milioane de tone de alimente ajung în fiecare an la gunoi, iar 5 milioane de tone provin din România care ocupă, astfel, locul 9 în clasamentul risipei. Pe de altă parte, oficialii români anunțau anul trecut că un român aruncă în medie, într-un an, 129 de kilograme de mâncare, însemnând mâncare gătită, fructe, legume, produse de panificaţie, lactate, carne, și că 12% din mâncarea cumpărată ajunge la coşul de gunoi.

Ne dorim ca, prin educare și informare, să contribuim la realizarea obiectivului de reducere cu 50% a risipei alimentare până în anul 2030, prevăzut în Agenda 2030 pentru dezvoltarea durabilă, adoptată de ONU, pe care România și-a asumat-o. Mai avem mult de muncit până la această performanță, dar rezultatele campaniei noastre ne demonstrează că am reușit să facem un pas important în direcția corectă”, a adăugat Sorin Mierlea – Președinte InfoCons.

Sursa foto: InfoCons

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *