Învățământ Social Știri generale

Webinar RO EDUCAȚIA | Dreptul copiilor romi la educație de calitate. Cum îi facem să viseze, cum împiedicăm abandonul școlar

Își fac temele la lumina lumânării, mâncarea și hainele ar putea fi considerate produse de lux, merg la școală prin noroaie, iar când ajung în clase, sunt trimiși în ultimele bănci, pentru că ,,acolo le este locul”. Este povestea prea multor elevi din România, copii de etnie romă. Neajunsurile cu care se confruntă aceștia și soluțiile prin care li se poate oferi acces la educație de calitate au fost tema principală din prima dezbatere online marca Ro Educația. Această ediție a fost organizată în parteneriat cu Grupul Verzilor Europeni din Parlamentul European.

De la debutul pandemiei, în momentul în care educația s-a mutat în mediul online, aproximativ 250.000 de copii de etnie romă au fost condamnați la analfabetism și excludere din sistemul educațional. Motivul principal a fost că aceștia nu au avut acces la electricitate, astfel că de internet nici nu a fost vorba, pentru ca ei să poată studia. Însă problema din ultimele 13 – 14 luni nu a făcut altceva decât să blocheze și mai mult accesul copiilor romi la educație, la cunoștințe și la dezvoltare.

,,E tare greu să mergi la școală prin noroaie sau să îți faci temele la lumina lumânării. Când mai dai și de profesori care îți spun ,,blondul” și te trimit în fundul clasei, căci acolo îți e locul, parcă îți vine să renunți. Și mulți dintre copiii de etnie romă asta fac, în lipsa oricărui ajutor și luptându-se cu suferința, cu neajunsul și discriminarea în fiecare zi.“, a fost mesajul transmis de consilierul politic superior Marius Tudor, din Parlamentul European.

Reprezentantul român în executivul european a lansat și o provocare, pentru ca fiecare să înțeleagă realitatea în care trăiesc copiii romi din țara noastră.

,,Alegeți, vă rog, o seară din viața voastră, când vă întoarceți de la muncă acasă. Deschideți ușa casei, dar nu aprindeți lumina. Nici televizorul. Nu căutați prin frigider după mâncare și nici nu beți apă. Stați așa, vă rog, pentru un minut, o oră, și apoi întrebați-vă ,,Cum e?”. După ce vă dați răspunsul, multiplicați cu vreo câteva sute de mii. Vreo 250.000 mai exact, și gândiți-vă că acestea sunt suflete, nu numere, care suferă în fiecare zi din cauza acestor lipsuri.“, a mai spus Marius Tudor.

,,Fac apel la România să dezvolte cât mai multe locuri de mediatori educaționali și să angajeze experți pentru a facilita accesul copiilor romi la educație. (…) Recomand guvernului român să dezvolte programe destinate incluziunii părinților romi, în procesul de școlarizare și dezvoltare educațională și personală a copiilor lor și consider că implicarea părinților romi depinde în mare măsură de mai mulți factori, atât sociali, cât și economici, și cer sprijin în ceea ce privește integrarea sănătății, hrana școlară și aprovizionarea cu îmbrăcăminte pentru familiile rome care se confruntă cu dificultăți economice, sociale, medicale sau de locuire.
Solicit României să elaboreze legi și măsuri politice care să asigure remedii pentru toți copiii romi încadrați în clase și școli exclusiv rome, bazate pe origini etnice și, în consecință, cărora li s-au refuzat drepturile și oportunitățile fundamentale pentru educație de calitate și locuri de muncă. Fac apel la România să promoveze limba, cultura și istoria romilor, în programa școlară.“, a transmis și europarlamentarul Romeo Franz, reprezentant al Grupului Verzilor Europeni, pentru evenimentul online organizat de Ro Educația.

Eurodeputatul a lansat un apel pentru ca țara noastră să reintroducă poziția de inspector școlar rom și să creeze o comisie ministerială care să se ocupe de eliminarea segregării din școli și pentru sancționarea celor care nu se conformează.

Dezbaterea organizată de Ro Educația și a adunat o serie de invitați de marcă, experți în domeniul educației, mediatori școlari și activiști pentru drepturile romilor din mai multe regiuni ale țării: Loredana Mihaly, Doru Dima, Marius Parno, Carmen Gengelon, Viorel Gheorghe, Elena Motaș, Tabita Balogh, Elena Radu, Mihăiță Grigore.

Printre problemele cu care se confruntă copiii de etnie romă din comunitățile defavorizate, semnalate de participanții la evenimentul online, se numără: segregarea elevilor care aparțin minorității rome, lipsa rețelelor de apă, canalizare, electricitate, lipsa transportului școlar și lipsa cadrelor didactice care să le poată vorbi în limba pe care acești copii o cunosc. Acestea, precum și alte neajunsuri, îi îndepărtează pe copii de școală și cresc semnificativ riscul ca aceștia să nu se mai întoarcă vreodată în sistemul de educație.

Invitații la dezbaterea Ro Educația au susținut nevoia unor programe dedicate comunităților de romi. Ei au cerut sprijin pentru dezvoltare, prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență, investiții în școli moderne, în laboratoare și extinderea programului prin care elevii să primească o masă caldă. Participanții la dezbatere au mai cerut angajarea mai multor mediatori școlari și reprezentanți romi în conducerile unităților de învățământ și în cadrul inspectoratelor școlare. ,,Accesul la o locuință decentă poate schimba viitorul unui copil și viața unei familii.”, ,,Să îi învățăm pe copiii romi să viseze.”, ,,Mâncarea de la școală este pentru mulți copii principala lor masă.” sunt câteva dintre mesajele pe care le-au transmis specialiștii în educație invitați în cadrul evenimentului online.

Comunitatea romă din România este de două milioane de persoane, din care 80% trăiesc în sărăcie extremă. Peste 250.000 de copii romi nu au acces la electricitate și la alte utilități esențiale unei vieți decente. Aceste condiții îi expun riscului de analfabetism și excludere din sistemul educațional.

Related Posts

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *