Învățământ Știri generale Universitate

Ministrul Educației: Consilierea în școli este precară. Avem nevoie de 6.000 de consilieri pregătiți pentru asistență psiho-pedagogică și consiliere școlară

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, consideră că sistemul de educație românesc are prea puțini consilieri care să aibă competențe atât psiho-pedagogice cât și de consiliere școlară. În opinia sa, este nevoie de 6.000 de persoane care să aibă pregătire în aceste domenii. ,,Consilierea în școli este precară”, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu, în timpul conferinței ,,Responsabilitatea socială a universităților din România”.

„Pe de o parte, avem responsabilitatea universităților pentru formarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Este un lucru esențial și trebuie să identificăm cât mai rapid, înseamnă că ne dorim în acest an, un mod de organizare care să ne conducă la ieșirea din acel cerc vicios în care în mediul universitar ne plângem de calitatea absolvenților de liceu, iar în mediul preuniversitar ne plângem de calitatea profesorilor formați în mediul universitar. Este o realitate care se transformă din ce în ce mai mult într-o responsabilitate imperativă a universităților.
Crizele, în general, scot în evidență deficiențele. Avem, spre exemplu, evidențiată nevoia de consiliere în sistemul de educație. Pe lângă pierderile educaționale, care vor trebui să fie recuperate, iar recuperarea se va putea face doar în timp, avem pierderi în plan emoțional, în plan social. Avem multiple tulburări nu numai în rândul elevilor, mai ales, pentru că ei sunt elementul central, dar și în rândul colegilor noștri.
Această componentă de consiliere a fost tot timpul importantă. Sunt adeptul unei idei foarte clare: pentru a avea o consiliere reală, eficientă, acel consilier care ar trebui să aibă dublă competență de asistență psiho-pedagogică și consiliere școlară trebuie să stea în școală, trebuie să cunoască elevii, profesorii, mediul de învățare, probleme administrative, trebuie să cunoască și cât mai mulți dintre părinții elevilor, pentru a putea face o consiliere reală și eficientă.
În momentul de față nu se întâmplă așa, pentru că, dincolo de deficiențele de organizare, avem prea puțini consilieri formați cu această dublă competență, asistență psiho-pedagogică și consiliere școlară. Este nevoie de peste 6.000 de persoane care să fie formate cu aceste competențe, iar aceste competențe sunt în responsabilitatea universităților față de societate.”, a explicat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Nevoia de specialiști a fost punctată și de rectorul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, Răzvan Ionuț Teodorescu.

,,Universitatea este poarta de ieșire și de exprimare a produsului final, respectiv resursa umană calificată și serviciul pe care poate să îl ofere această resursă societății. Pe parcursul anilor de școală, nu facem altceva decât să ne creăm, la nivelul creierului, acele filtre cu informații care, ulterior, ne vor ajuta în viață să deosebim informațiile bune de cele mai puțin bune.
Credem în puterea exemplului și pentru că la anul Universitatea noastră împlinește 170 de ani de responsabilitate socială, de mediu, de educație, de cercetare în sensul armonizării dezvoltării societății în sensul protecției mediului, credem că experiența pe care am dobândit-o în acești ani cu siguranță a lăsat o amprentă foarte profundă asupra societății. Și acum, și în viitor va fi nevoie, pentru că am devenit din ce în ce mai pretențioși când este vorba de ceea ce consumăm și ca să putem să avem aceste resurse, să asigurăm securitatea alimentară, avem nevoie de specialiști foarte bine formați, specialiști care să aibă foarte bine înțelese principiile responsabilității sociale, prin urmare, rolul pe care îl au ei ca specialiști în societate
.“, a precizat profesorul Răzvan Ionuț Teodorescu.

Rectorul Academiei de Studii Economice din București, prof. univ. dr. Nicolae Istudor, a vorbit despre nevoia unui parteneriat între mediul de afaceri, universități instituțiile de cercetare și decidenții politici.

,,Consider că trebuie să realizăm un parteneriat real între mediul de afaceri și universitățile și instituțiile de cercetare. Cu părere de rău, trebuie să spunem că nu am creat încă, sau cel puțin așa am simțit eu în cinci ani de când sunt rector. Dacă realizăm acest parteneriat între cele trei categorii de actori, vom reuși în urma dezbaterilor să rezolvăm problemele comunității. Pe toți ar trebui să ne intereseze comunitatea din care facem parte.“, a afirmat prof. univ. dr. Nicolae Istudor, în timpul conferinței ,,Responsabilitatea socială a universităților din România”.

,,Pandemia a accentuat ireversibil transformarea digitală a educației. Se discută din ce în ce mai mult despre pierderea relevanței educației tradiționale. Sunt deja curente puternice reprezentante de companii foarte mari, care pun pe tapet că educația tradițională nu-și mai are locul, accelerată fiind de această transformare de criza pe care am parcurs-o.“, a declarat și rectorul Universității Politehnica București, Mihnea Costoiu.

Sursa foto: captură conferință Responsabilitatea socială a universităților din România

Related Posts

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *