Învățământ Știri generale

Ministrul Educației: Promovarea echității, o prioritate majoră. Află cum se vor transforma inspectoratele școlare și ce se va întâmpla cu salariile profesorilor

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că promovarea echității în educație este o ,,prioritate majoră”, pe care o susține. Ministrul vrea să rezolve, cât mai curând, problema lipsei cadrelor didactice din mediul rural. Sorin Cîmpeanu a vorbit, la postul B1 TV, și despre noua viziune privind inspectoratele școlare, precum și despre salarizarea dascălilor.

Ministrul Sorin Cîmpeanu a precizat că pentru implementarea programului ,,România Educată” este nevoie de sprijinul altor ministere, cum ar fi cel al Dezvoltării, al Finanțelor, al Internelor, al Fondurilor Europene și cel al Sănătății.

,,O prioritate majoră pe care și eu o susțin e cea a promovării echității. OECD spune că România își va atinge țintele de dezvoltare socio-economică doar atunci când va ridica nivelul de educație al tuturor. E o coerență între țintele asumate pentru educația timpurie și numărul de absolvenți de învățământ superior din grupa de vârstă 30 – 34 de ani.”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Ministrul a precizat cum ar putea fi rezolvată problema lipsei cadrelor didactice din mediul rural.

,,Sunt două modalități pe termen scurt și una pe termen mediu și lung. Pe termen scurt, prin alocări diferențiate către mediul rural, lucru pe care l-am început anul ăsta – pentru prima dată am avut componenta materială a costului standard per elev crescută mult mai mult în mediu rural decât în mediul urban – a doua cale ar fi cea a digitalizării educației, a accesului pe care copiii din mediul rural l-ar putea avea în sistem sincron la orele predate de către profesori din marile centre urbane care încurajează performanța. Modalitatea pe termen lung este condiționată de nivelul de dezvoltare a zonei rurale, așa încât să fie o variantă viabilă pentru absolvenții de învățământ superior care să se relocheze.”, a explicat Cîmpeanu.

Programul ,,România Educată” vine cu o serie de schimbări importante în sistemul de educație. Una dintre acestea vizează inspectoratele școlare.

,,Inspectoratele județene ar trebui să se numească Centre județene pentru învățământ preuniversitar. Spre deosebire de inspectoratele școlare județene înființate în anul 1968, ar avea – mai puțin partea de inspecție școlară – ar trebui să se ocupe de infrastructură, rețeaua școlară și de resursele umane. Partea de inspecție școlară să meargă la acel DACIS, Direcția de Asigurare a Calității și Inspecție Școlară. Practic, evităm suprapunerea dintre inspecțiile școlare făcute de Insectorat și de către ARACIP. (…) E o reașezare a atribuțiilor la nivel județean, care merge spre o autonomie crescută și spre o flexibilizare, păstrând însă caracterul național al exmanenelor naționale, de exemplu.“, a mai declarat ministrul.

Sorin Cîmpeanu a vorbit, la postul B1 TV, și despre salarizarea profesorilor.

,,Este un obiectiv important, pentru că atunci când am spus de coerență, coerență pe nivel de educație și între niveluri de educație, coerență între resursele alocate și obiective, ne gândim și la salarizarea sistemului de învățământ. Sigur, asta este direct legată de alocația pentru sistemul de educație, suntem acum la 3,55% din PIB. Nu știu dacă e bine să ne raportăm la PIB sau la bugetul național, este o întrebare importantă. Oricum ar fi, rămânând raportare la PIB, media europeană este de 4,7%. Un prim obiectiv este acela de atingere a mediei europene. Până la 6%, cel prevăzut de lege, să atingem noi 4,7%, media europeană.”, a mai declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în direct la postul B1 TV.

Sursa foto: captură B1 TV

Related Posts

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *